Àrea Jurídica
L’assessorament jurídic es realitza per un professional del dret i, eventualment, en casos més específics, es requereix el suport d’un gabinet d’advocats.
Les principals funcions d’aquesta àrea són:
- Vetllar per tots els drets i interessos de la persona tutelada, defensar-los i exercir-los.
- Fer la preparació i la presentació a l’Administració en temps i forma dels documents pertinents.
- Exercir la representació jurídica de la persona tutelada.
- Fer els informes de valoració.
- Fer els tràmits de qüestions legals referents a càrrecs jurídics: herències, ingressos psiquiàtrics i trasllats, etc.
- Exercir el servei de lletrat per a la defensa dels drets de la persona tutelada (testament, declaració d’hereus, contractes, autoritzacions judicials, etc.).
- Exercir la protecció, la representació i la defensa jurídica dels drets de la persona tutelada en els aspectes civil, penal, administratiu i social.
- Fer les compareixences davant els jutjats.
- Col·laborar amb les instàncies judicials i administratives pertinents.
- Coordinar-se amb els jutjats, la Fiscalia i les famílies.
- Fer la gestió jurídica dels béns.
- Fer altres funcions relacionades amb el suport jurídic.
- Assessorar als professionals sobre la incapacitació, els testaments, i altres temes jurídics relacionats amb les tuteles.
- Fer entrevistes amb familiars per tal d’informar sobre temes d’incapacitació, testament, rendicions de comptes…
- Assessorar a professionals sobre temes relacionats amb la tutela, curatela, incapacitacions,…
- Iniciar tràmits d’incapacitació.
Àrea Administrativa
Aquesta àrea compta amb el suport de TEB Gestió Empresarial SCCL amb la coordinació de referent tutelar.
Aquesta s’encarrega de:
- Preparar inventaris judicials.
- Supervisar els expedients de pensions i altres.
- Tramitar pensions.
- coordinar les tasques administratives i comptables.
Àrea Econòmica
Aquesta àrea també compta amb el suport de la cooperativa TEB Gestió Empresarial.
Les seves principals funcions són:
- Vetllar per tots els drets i interessos economicofinancers de la persona tutelada.
- Fer la formació de l’inventari.
- Fer els informes de valoració.
- Fer l’estudi i la valoració de la situació patrimonial de la persona tutelada i les gestions pertinents per a l’obtenció del major rendiment.
- Recopilar informació econòmica, fer-ne el manteniment i la revisió.
- Preparar i presentar a l’Administració en temps i forma els documents pertinents.
- Administrar rendes i patrimonis, amb les seves corresponents gestions, d’acord amb l’encàrrec rebut de l’autoritat judicial competent.
- Fer el control ordinari d’ingressos i despeses i formular la rendició anual de comptes.
- Tramitar prestacions de tot tipus.
- Exercir els drets i deures fiscals.
- Fer la prospecció dels béns de la persona tutelada.
- Fer la rendició final de comptes i el registre.
- Coordinar-se amb els organismes oficials, les entitats bancàries, les famílies.
Àrea Social
En aquesta àrea es desenvolupa, en l’àmbit social, l’atenció directa de les persones tutelades, així com l’elaboració del seu pla individual d’atenció i totes les accions que es derivin d’aquest (cerca recursos per a cada persona, per garantir el seu benestar). Les funcions corresponents a aquesta àrea les desenvolpuen la persona referent tutelar i l’auxiliar de tutela.